Syzyfowe prace - streszczenie
klp.pl Lektury Analizy i interpretacje Motywy literackie Epoki
Rozdział 13

Klasa szósta liczy trzydziestu trzech uczniów. Małą część stanowią towarzysze Marcina z początków nauki. Chłopcy są podzieleni na dwa obozy: „literatów” oraz „wolno-próżniaków”. „Literaci” to Borowicz, Rosjanie, Żydzi – grupa ugodowa, pozostająca pod wpływem inspektora Zabielskiego. Ta część klasy interesuje się literaturą rosyjską, organizuje pozalekcyjne spotkania, doskonali pisanie wypracowań, przemów, traktatów. „Maleńcy uczeni” są zwolennikami teorii, że państwo polskie jest chore, zacofane; że upadło przez anarchię szlachty i powszechne rozpasanie. Są też w tej grupie zapaleni panslawiści. Nie brak niestety szpiegów i lizusów.

Liga wolno-próżniaków gromadzi zaś synów bogaczy i szlachciców. Ci gimnazjaliści trudnią się zakazanymi rozrywkami (np. grą w karty na pieniądze), oszukiwaniem nauczycieli i gospodarzy klas, ściąganiem, leniuchowaniem, dbaniem o elegancką modę. Panuje tu atmosfera przyjaźni i potępianie nadgorliwości w czymkolwiek. Grupa ta namiętnie chodzi na przedstawienia teatralne, w których występują aktorki. Część praktykuje także jazdę konną.

W klasach starszych – siódmej i ósmej – zmienia się podejście do nauki. Uczniowie nadal szanują matematykę, rosyjski, uczą się pilnie fizyki i chemii, ale za to lekceważą łacinę, grekę i historię. Nie zmienia się słaba pozycja języka polskiego, który może być zastąpiony przez równie wątpliwy kurs francuskiego lub niemieckiego.

W umysłach młodych wychowanków klerykowskiego gimnazjum rodzi się pewien ferment. Któryś z uczniów odnajduje w rodzinnej biblioteczce książkę History of civilisation in England Henryka Tomasza Buckle 'a, oczywiście w przekładzie rosyjskim. Dzieło to wywołuje u gimnazjalistów samodzielne dociekanie, poszukiwanie prawdy na własną rękę, czyli po prostu filozofowanie. Trzej osiemnastolatkowie przodują w swych teoriach: Nochaczewski – zwany „Spinozą”, Miller – zwany „Balfegorem” oraz Marcin Borowicz.

Książka Buckle’a staje się
nie tylko kodeksem i ekscytarzem moralności, ale wprost [...] siłą moralną
dla młodych „materialistów”. W sporze pozostaje grupa „metafizyków”, „idealistów” oraz „pomidorowców” (czyli katolików). Borowicz rozwija się w teoriach ateistycznych. Wraz z kolegami wykupuje nawet bydlęce oczy w rzeźni, aby przeprowadzać doświadczenia. Poza tym Marcin mieszka już na nowej stancji, u „Czarnej pani”, gdzie odbywają się zebrania „bucklistów”. Najdziwniejsze jest to, że wszyscy mimowolnie mówią po rosyjsku. Nie znają polskich odpowiedników używanych w filozoficznej książce pojęć. Jest to najbardziej zjadliwa forma obrusienia.

Oznacz znajomych, którym może się przydać

strona:   - 1 -  - 2 -  - 3 -  - 4 -  - 5 -  - 6 -  - 7 -  - 8 -  - 9 -  - 10 -  - 11 -  - 12 -  - 13 -  - 14 -  - 15 - 


  Dowiedz się więcej
1  Motywy literackie w "Syzyfowych pracach"
2  Anna Stogowska "Biruta" – charakterystyka postaci
3  Bernard Sieger (Zygier) – charakterystyka



Komentarze
artykuł / utwór: Syzyfowe prace - streszczenie


  • Dajcie znać czy udało wam się tylko z tym streszczeniem przetrwać lekcje. Bardzo mi na tym zależy.Na jutro mam przeczytać, a nie mam nawet książki. Z góry dzięki ;)
    Karolina ()

  • Marcin szykuje sobie szałas, który nazywa altanką. Gromadzi tam wszystkie przedmioty potrzebne na polowania i majsterkowania oraz swoje ulubione romanse pornograficzne. A to ci Marcinek! :)
    Karolina (karolina.gliwa {at} interia.pl)

  • super streszczenie!! naprawdę jak bym tak miała czytać książkę to chyba nic bym nie zrozumiała a tak lektura nawet mnie wciągnęła i książka mi się spodobała!
    klaudia2611 ()

  • świetne streszczenie. ja również mam to na jutro i nie przeczytałam nawet całego pierwszego rozdziału. ale dzieki tej stronie mogłam się dużo dowiedzieć .Będę polecała ją moim znajomym (Kaśka
    Kaśka (zebra.13 {at} o2.pl)

  • świetne streszczenie! gratulacje!! niby szczegółowe, ale nie za długie, zawiera wszystko, jest dokladnie obajsnione co i jak! nie przeczytalam ksiazki, bo stanelam na 1 rozdziale, wydala mi sie nudna i malo zrozumiala, dzieki streszczeniu juz wiem o co mniej wiecej chodzi! tego wlasnie szukalam! mam nadzieje, ze za kartkowke dostane minimum 4! szczerze polecam! jeszcze raz gratuluje, precyzji, wytrwalosci no i wyczucia! pozdrawiam;* uczennica 3klasy gimnazjum!:)
    mewa4 (monia248 {at} onet.pl)

  • Właśnie przeczytałem to bo na jutro mam do szkoły Ciekawe co z tego wyjdzie. Bardzo dużo się dowiedziałem, książka wzruszająca. Bardzo Poważna książka i ciekawa.
    Dawid (nie ważne)

  • Praca swietna ! Jestem bardzo zadowolona ze ja znalazlam i moglam przeczytac . Bo niestety ksiazka jest bardzo ciezka i chyba nie na moja glowe ;) Pozdrawiam
    Kinga (Ruda) (kinia721 {at} wp.pl)

  • Super streszczenie. Wprawdzie przeczytałam książkę, ale tutaj dowiedziałam się wszystko o szczegółach...Trochę mnie nudziła, nie było akcji a dialogi minimalne. Na dodatek trudne słowa, czasem nawet nieznane. Tutaj napisane jest to prostym, zrozumiałym językiem za co jeszcze raz wielkie dzięki.:P
    marta (marta114414 {at} wp.pl)

  • Jestem na 35 stronie i już dalej nie mogę. Ta książka usypia. W dodatku nic z niej nie rozumiem, więc szkoda mi marnować czasu. Streszczenie dokładne, jak zwykle. Tyle tych nazwisk, że mam lekki mętlik w głowie, ale przeczytam ze 3 razy i może zapamiętam. Dzięki ;)
    Kasia (radola1 {at} o2.pl)

  • dzięki streszczeni polonistka mi pały nie postawi bo stanęłam na początku książki i nie mogę ruszyć za to streszczenie jest dość szczegółowe więc może uwierzy że czytałam książkę
    Anonim ()

  • Nom zgadzam się z opiniami poprzedników- streszczenie jest bardzo dokładne i pomagło mi dodtać 5 z wypracowania bo nie zdążyłbym przeczytać całej książki pozdrawiam Mateusz:))
    Mateusz:)))) ()

  • Ludzie! Powinniście przeczytać tę książkę. Wiem, że jest nudna (sam męczyłem się z jej przeczytaniem)ale to jedna z najważniejszych lektur w gimnazjum. Ta książka nie jest jedynie lekturą. To lekcja historii, którą każdy z Polaków powinien dobrze znać i rozumieć jej tragizm. Oczywiście nie mówię, że czytanie streszczeń jest złe, lecz powinno służyć jako dodatek do przeczytanej lektury, forma do powtórzenia przed testem, wypracowaniem, czy testem gimnazjalnym.
    Kamebame ()

  • Naprawdę świetne przeczytałem połowę i czytając to co przeczytałem i dalej wymienione były najważniejsze rzeczy świetnie ujęte. Świetne streszczenie polecam!!!
    spiewak111 ()

  • super streszczenie!!! przeczytałam całą książkę, ale ta praca wyjaśniła mi, niektóre wątki. Temat książki bardzo ciekawy i poważny, ale mógłby być inaczej opisany i powinno być więcej akcji. Takie jest moje zdanie
    Magdalena (madziasloneczko23 {at} wp.pl)

  • O masakra. Gdyby nie to streszczenie Siadła bym z polaka. Mam do napisania rozprawkę i różnego typu sprawozdania a ja nawet nie przeczytałam książki.Jedynie co to ruszyłam I rozdział ale nie do końca..
    Angelika :P (gugol23 {at} wp.pl)






Tagi:
Streszczenie Syzyfowych prac - Stefan Żeromski - Syzyfowe prace - Opracowanie Syzyfowych prac Żeromskiego - Marcin Borowicz -