Syzyfowe prace - streszczenie
klp.pl Lektury Analizy i interpretacje Motywy literackie Epoki
Przez całą klasę ósmą Marcin i jego najbliżsi spotykają się na „górce” w Starym Browarze. Jest to osobne pomieszczenie, przygotowane przez Mariana Gontalę, jednego z gimnazjalistów. Wejście na „górkę” prowadzi przez ukryte przejście w ogrodzeniu parku, co wtajemniczeni uczniowie nazywają „dziurą Efialtesa”. Młodzi korepetytorzy odrabiają tu wspólnie swoje lekcje, uczą się, wymieniają poglądami i doświadczeniami. Co niedziela odbywają się tu spotkania „literatów”, a także wolno-próżniaków. Główny trzon grupy stanowią: Zygier, Borowicz, Walecki, Pieprzojad, Gontala z klasy ósmej i siódmoklasista – Andrzej Radek.

Orientacje filozoficzne w gimnazjum ulegają bowiem zmianom, głównie dzięki Siegerowi. W chłopcach rozpala się poczucie patriotyzmu. Kwitnie zamiłowanie do lektury zakazanych książek, poznawanie ukrywanych dotąd przez nauczycieli gimnazjum faktów historycznych. Gimnazjaliści czytają:
utwory Mickiewicza i Słowackiego, „Historię powstania listopadowego” Maurycego Mochnackiego, mnóstwo pamiętników z roku 1831 i 63, broszury polityczne, wydanie pisarzy okresu Zygmuntowskiego, przekład Boskiej Komedii, dzieł Szekspira, powieści Wiktora Hugo, Balzaka itd., wreszcie dosyć utworów literatury „miejscowej”.
Największy wpływ na Marcina Borowicza wywierają Dziady Mickiewicza.

Chłopak czuje, że przez wszystkie lata szkoły był oszukiwany przez nauczycieli. Na myśl, jak silnie uległ rusyfikacji, Marcin odczuwa nieopisany ból i żal. Inni chłopcy również przeżywają na „górce” dojrzewanie do samodzielnego myślenia o historii, o swoim miejscu w świecie, o prawdzie na temat swojej ojczyzny.

Jednego razu urządzono na „górce” małe przyjęcie. Chłopcy zorganizowali butelkę alkoholu. Tego dnia wszystkie lekcje miały być odłożone i chciano zająć się tylko luźnymi rozmowami i odpoczynkiem. Borowicz ma lekcje do późna, więc wszyscy na niego czekają.

Tymczasem Marcin spotyka w drodze do „dziury Efialtesa” nauczyciela Majewskiego, który zwyczajnie szpieguje chłopców. Przerażony chłopak nie wie jak ostrzec kolegów przed rewizją władz. W ciemności udaje się mu jednak zabrać kładkę nad kanałkiem miejskim i Majewski znajduje się chwilowo w pułapce – nie znalazł dziury w ogrodzeniu i nie może też wrócić na chodnik. Wtedy Marcin zaczyna ciskać w belfra błotem. Zrozpaczony, brudny i obolały Majewski nie widzi „oprawcy”. Mężczyzna próbuje przekupić ucznia, ale na próżno. Marcin ma teraz chwilę upragnionej zemsty za całe osiem lat rusyfikacji, kłamstw, batów, godzin spędzonych w kozie i innych kar tylko za to, że jest Polakiem. Wreszcie chłopak przestaje, bo Majewski wchodzi cały do ścieku i ucieka na drugi brzeg. Marcin ma czas, żeby ostrzec chłopaków. Zanim przebrany już nauczyciel wraca z policją na miejsce zdarzenia, imprezy już nie ma. Uczniowie dawno rozeszli się do domów.

10 zdań, które pomogą Ci zatrzymać chłopaka przy sobie!                               
trajkotki.pl                                                    
                                                                                                   
strona:   - 1 -  - 2 -  - 3 -  - 4 -  - 5 -  - 6 -  - 7 -  - 8 -  - 9 -  - 10 -  - 11 -  - 12 -  - 13 -  - 14 -  - 15 - 


  Dowiedz się więcej
1  Metody rusyfikacji na podstawie Syzyfowych prac
2  Anna Stogowska "Biruta" – charakterystyka postaci
3  Rudolf Leim



Komentarze
artykuł / utwór: Syzyfowe prace - streszczenie


  • Dziękuję serdecznie, dostałam 5 dzięki temu :) Wszystkie potrzebne informacje były tu zawarte, ale zapomniałam drobnostki związanej z rosyjskim urzędnikiem i minimalnie brakło mi do 6. Polecam, jeśli macie mało czasu, a lektura już na jutro.
    Zdzicha (zdzicha06 {at} o2.pl)

  • No ja przeczytałem 50% książki. orginału ale z braku czasu bo pani zadała lekture tydzień temu a ja wziąłem się za nią wczoraj to nie dałem rady. Do połowy widze że wszystkie najważniejsze fakty są zawarte. Bardzo dziękuje i polecam. :D
    Piotr (pitat1 {at} wp.pl)

  • Jeszcze żadna książki mnie tak nie odpychała (ze względu na stary język, jakim jest napisana), pomimo, że mówi o ważnym temacie- rusyfikacji. Teraz już dobrnęłam do końca w czytaniu jej a dobrym streszczeniem chciałabym podsumować informacje. :)
    Kamila (kamila.r97 {at} wp.pl)

  • Powiem jedno, praca świetna. Jestem zadowolony z takiego streszczenia jest krótkie i dobrze opisane. Książki dla mnie po 1 stronach się nie dało przeczytać nudna i trudna... Pozdrawiam !
    Adrian (adi108 {at} op.pl)

  • Świetne ! Idealne takie najważniejsze sprawy , czytam dziś w nocy a jutro sprawdzian , zobaczymy ale powinno być 3 , jak napisałam raz sprawy. A przeczytałam tylko plan zdarzeń i pół punktach do 2 zabrakło. Ale streszczenie genialne , dzieeeeeeeeeeeeeekujeee. Bardzo :D
    Anonim (mg.mada {at} o2.pl)

  • Świetnie napisane , i ze szczegółami. O wiele lepsze niż czytanie całej książki z małymi literkami. Pozdrawiam Autora super streszczenia i was drodzy czytelnicy! :D
    WIKTOR (Vector) (wiktorinox.skolimowski {at} gmail.com)

  • Juhu! Uwolniona spod rozkazu przeczytania tego "ruskiego" nudziarswa xD Dobrze, że znalazłam tak dokładnie streszczenie! Teraz na pewno poradzę sobie na lekcjach! DZIĘKUJĘ!
    Klaudia (anielicaidiablica {at} wp.pl)

  • Dzięki za to streszczenie, w koncu zrozumialam o co chodzi w tej ksiazce i w sumie to mi sie nawet ciekawa wydaje ;D Utknelam na 3 rozdziale a jutro mam z tego spr. Zobaczymy jak pòjdzie.
    ja xd ()

  • Streszczenie szczegółowe bardzo fajnie napisane, prostym i zrozumiałym językiem z czego się bardzo ciesze bo z zaczęciem czytania książki strasznie trudno było mi się przełamać ;) Jest trochę dużo nazwisk, które będę musiała zapamiętać no ale cóż ;p Wielkie dzięki za napisanie tak dobrego streszczenia ;*
    Kaasia :d (..)



Dodaj komentarz (komentarz może pojawić się w serwisie z opóźnieniem)


Imię:
E-mail:
Tytuł:
Komentarz:
 





Tagi:
Streszczenie Syzyfowych prac - Stefan Żeromski - Syzyfowe prace - Opracowanie Syzyfowych prac Żeromskiego - Marcin Borowicz -