Syzyfowe prace - streszczenie
klp.pl Lektury Analizy i interpretacje Motywy literackie Epoki
U „starej Przepiórzycy” są dwaj goście, znajomi męża, którzy wciąż przychodzą do wdowy na kawę i rozmowy o polityce. Radca Somonowicz jest typem polskiego patrioty, który tęskni do „starych czasów”, jasno wyraża swoją niechęć do rusyfikacji, wprost ocenia „rządy” jako złe i czasy jako ciężkie. Jego zdaniem ludzie nie powinni tak brnąć do szkół, bo już jest za dużo mędrców, pół-mędrców i głupców. Brakuje zawodów rzemieślniczych, zainteresowania się rolnictwem i spuścizną narodową. Radca Grzebicki nie jest tak radykalny. Uspokaja przysłuchującą się rozmowie panią Borowiczową. Pod koniec rozmowy Borowiczowa ma mętlik w głowie. Zastanawia się, kim są Mochnacki, Drucki-Lubecki, Murawiew, o których mówili emeryci. Gdy zaczyna sobie uświadamiać tę sytuację, przechodzi ją dreszcz i ból serca.

Rozdział 5

Marcinek uczy się dzielnie, ale arytmetyka i rosyjski są jego zmorami. Chłopiec znalazł sobie miejsce na belkach za murem, które najbardziej przypominało mu rodzinne, wiejskie okolice. W mieście czuje się samotny, uwięziony, przytłumiony brukiem, brudem, budynkami. Tęskni do otwartej przestrzeni, ciszy, traw i drzew. Na stancji u "Przepiórzycy" jest korepetytor, który pomaga w lekcjach zwłaszcza pierwszakom. Nazywa się Wiktor Alfons Pigwański. Bardziej jednak niż opieka nad uczniami zajmuje go pisanie wierszy i wypracowywanie wizerunku roztargnionego poety.

Chłopcy ze stancji szydzą z Marcina. Bracia Daleszowscy wciąż wymyślają nowe sposoby dokuczania młodszemu. Trochę lepiej wygląda znajomość Marcina ze Szwarcem, przydomek „Buta”. Jest to chłopiec starszy, drugi rok siedzi w pierwszej klasie. Często biją się obaj z Marcinem, ale nie są to wrogie wojny, jak w przypadku braci Daleszowskich.

Szkoła jest piętrowa. Na parterze uczą się najmłodsi. Panuje tu wesoły harmider na każdej przerwie. Porządku pilnuje pan Pazur. Wyżej, w tzw. „cukierni” są sale klas wyższych, od trzeciej do ósmej. „Cukiernia” rządzi się innymi prawami. Na długiej przerwie to starsi uczniowie zajmują górkę przed szkołą i toczą wojnę na kasztany z młodszymi, stacjonującymi na otwartym polu.

Nierówne szanse to norma nie tylko podczas zabawy chłopców. W klasie panuje atmosfera strachu. Dzieci biedne, o niskim pochodzeniu, są wydrwiwane publicznie przez nauczyciela, nazywane „cymbałami”, „pachciarską kobyłą” (jak Romcio Gumowicz), osłami itp. Lepsi uczniowie śmieją się w głos razem z nauczycielem ze słabszych uczniów. Przerażenie odpowiadających przy tablicy uczniów nierzadko wywołuje fizyczny ból, płacz, drgawki, poplątanie myśli. Marcin po raz pierwszy czuje współczucie dla jednego ze słabszych kolegów – Romka Gumowicza, zwanego „Czarny”.

Oznacz znajomych, którym może się przydać

strona:   - 1 -  - 2 -  - 3 -  - 4 -  - 5 -  - 6 -  - 7 -  - 8 -  - 9 -  - 10 -  - 11 -  - 12 -  - 13 -  - 14 -  - 15 - 


  Dowiedz się więcej
1  Metody rusyfikacji na podstawie Syzyfowych prac
2  Geneza powieści
3  Iłarion Stiepanycz Ozierskij



Komentarze
artykuł / utwór: Syzyfowe prace - streszczenie


  • Dajcie znać czy udało wam się tylko z tym streszczeniem przetrwać lekcje. Bardzo mi na tym zależy.Na jutro mam przeczytać, a nie mam nawet książki. Z góry dzięki ;)
    Karolina ()

  • Marcin szykuje sobie szałas, który nazywa altanką. Gromadzi tam wszystkie przedmioty potrzebne na polowania i majsterkowania oraz swoje ulubione romanse pornograficzne. A to ci Marcinek! :)
    Karolina (karolina.gliwa {at} interia.pl)

  • super streszczenie!! naprawdę jak bym tak miała czytać książkę to chyba nic bym nie zrozumiała a tak lektura nawet mnie wciągnęła i książka mi się spodobała!
    klaudia2611 ()

  • świetne streszczenie. ja również mam to na jutro i nie przeczytałam nawet całego pierwszego rozdziału. ale dzieki tej stronie mogłam się dużo dowiedzieć .Będę polecała ją moim znajomym (Kaśka
    Kaśka (zebra.13 {at} o2.pl)

  • świetne streszczenie! gratulacje!! niby szczegółowe, ale nie za długie, zawiera wszystko, jest dokladnie obajsnione co i jak! nie przeczytalam ksiazki, bo stanelam na 1 rozdziale, wydala mi sie nudna i malo zrozumiala, dzieki streszczeniu juz wiem o co mniej wiecej chodzi! tego wlasnie szukalam! mam nadzieje, ze za kartkowke dostane minimum 4! szczerze polecam! jeszcze raz gratuluje, precyzji, wytrwalosci no i wyczucia! pozdrawiam;* uczennica 3klasy gimnazjum!:)
    mewa4 (monia248 {at} onet.pl)

  • Właśnie przeczytałem to bo na jutro mam do szkoły Ciekawe co z tego wyjdzie. Bardzo dużo się dowiedziałem, książka wzruszająca. Bardzo Poważna książka i ciekawa.
    Dawid (nie ważne)

  • Praca swietna ! Jestem bardzo zadowolona ze ja znalazlam i moglam przeczytac . Bo niestety ksiazka jest bardzo ciezka i chyba nie na moja glowe ;) Pozdrawiam
    Kinga (Ruda) (kinia721 {at} wp.pl)

  • Super streszczenie. Wprawdzie przeczytałam książkę, ale tutaj dowiedziałam się wszystko o szczegółach...Trochę mnie nudziła, nie było akcji a dialogi minimalne. Na dodatek trudne słowa, czasem nawet nieznane. Tutaj napisane jest to prostym, zrozumiałym językiem za co jeszcze raz wielkie dzięki.:P
    marta (marta114414 {at} wp.pl)

  • Jestem na 35 stronie i już dalej nie mogę. Ta książka usypia. W dodatku nic z niej nie rozumiem, więc szkoda mi marnować czasu. Streszczenie dokładne, jak zwykle. Tyle tych nazwisk, że mam lekki mętlik w głowie, ale przeczytam ze 3 razy i może zapamiętam. Dzięki ;)
    Kasia (radola1 {at} o2.pl)

  • dzięki streszczeni polonistka mi pały nie postawi bo stanęłam na początku książki i nie mogę ruszyć za to streszczenie jest dość szczegółowe więc może uwierzy że czytałam książkę
    Anonim ()

  • Nom zgadzam się z opiniami poprzedników- streszczenie jest bardzo dokładne i pomagło mi dodtać 5 z wypracowania bo nie zdążyłbym przeczytać całej książki pozdrawiam Mateusz:))
    Mateusz:)))) ()

  • Ludzie! Powinniście przeczytać tę książkę. Wiem, że jest nudna (sam męczyłem się z jej przeczytaniem)ale to jedna z najważniejszych lektur w gimnazjum. Ta książka nie jest jedynie lekturą. To lekcja historii, którą każdy z Polaków powinien dobrze znać i rozumieć jej tragizm. Oczywiście nie mówię, że czytanie streszczeń jest złe, lecz powinno służyć jako dodatek do przeczytanej lektury, forma do powtórzenia przed testem, wypracowaniem, czy testem gimnazjalnym.
    Kamebame ()

  • Naprawdę świetne przeczytałem połowę i czytając to co przeczytałem i dalej wymienione były najważniejsze rzeczy świetnie ujęte. Świetne streszczenie polecam!!!
    spiewak111 ()

  • super streszczenie!!! przeczytałam całą książkę, ale ta praca wyjaśniła mi, niektóre wątki. Temat książki bardzo ciekawy i poważny, ale mógłby być inaczej opisany i powinno być więcej akcji. Takie jest moje zdanie
    Magdalena (madziasloneczko23 {at} wp.pl)

  • O masakra. Gdyby nie to streszczenie Siadła bym z polaka. Mam do napisania rozprawkę i różnego typu sprawozdania a ja nawet nie przeczytałam książki.Jedynie co to ruszyłam I rozdział ale nie do końca..
    Angelika :P (gugol23 {at} wp.pl)






Tagi:
Streszczenie Syzyfowych prac - Stefan Żeromski - Syzyfowe prace - Opracowanie Syzyfowych prac Żeromskiego - Marcin Borowicz -