Rusyfikacja polskiej młodzieży na podstawie „Syzyfowych prac”
klp.pl Lektury Analizy i interpretacje Motywy literackie Epoki
Zasady panujące w gimnazjum w Klerykowie są w pełni oparte na metodach rusyfikacji młodych Polaków. Najpierw okazuje się, że przy rekrutacji nie jest ważny faktyczny poziom wiedzy kandydatów, ale ich pochodzenie. Dzieci rosyjskie od razu mają zapewniony wstęp do szkoły. Podobnie jest z zamożnymi (szlachtą, a nawet bogatymi chłopami) oraz z lojalnymi caratowi Żydami. To dlatego pani Borowiczowa zapisuje syna na korepetycje u egzaminatora. Jest to jedyna szansa dla Marcina. Oczywiście nauczyciel nieuczciwie przyjmuje sumę z góry, ale młody Borowicz zostaje wpisany na listę uczniów. Nauka języka rosyjskiego jest w szkole priorytetem. W tym języku prowadzone są wszystkie przedmioty. Nawet na przerwach gimnazjaliści mają zakaz używania polskiej mowy.

Język polski jest natomiast nadobowiązkowy, prowadzony w godzinach rannych, i polega raczej na tłumaczeniu tekstów na język rosyjski. W dodatku nauczyciel, pan Sztetter, jest tak zastraszony przez rusyfikatorów, że w ogóle nie przykłada się do lekcji, omija drażliwe (czyli polityczne) tematy, nie wspomina nawet o liście zakazanych lektur – rzeczywiście była to lista największych dzieł rodzimej literatury.

Życie kulturalne w gimnazjum ogranicza się do rosyjskich sztuk teatralnych, na które chłopcy są zachęcani słodyczami, rozmową z osobistościami, pochwałą u wychowawcy. Zupełnie nie jest ważny poziom artystyczny tych sztuk. Marcin Borowicz, który na złość kolegom pojawia się na przedstawieniu, nie rozumie jeszcze prawdziwych motywów działania nauczycieli, wywyższających chłopca za jego obecność w teatrze. Jest to kolejna z metod ośmieszenia tego, co polskie, a gloryfikowania tego, co rosyjskie.

Nasilenie procesów rusyfikacyjnych następuje po zmianie władz szkoły. Kiedy stanowisko dyrektora obejmuje Kriestoobriadnikow, nauczyciele Polacy nie mają już szans na przemycanie polskich akcentów w edukacji. Zaczynają się przesunięcia na stanowiskach, kontrole uczniów w ich stancjach, zastraszanie zarówno gimnazjalistów, jak i kadry wykładowczej. Teraz jedynie ksiądz Wargulski ma odwagę przeciwstawić się despotycznym rozkazom rusyfikatorów.

W klasie VI uczniowie dzielą się na dwie grupy: Marcin Borowicz gromadzi wokół siebie czytelników literatury rosyjskiej i lojalistów wobec opiekuna Zabielskiego. Drugie ugrupowanie to „wolnopróżniacy”, którzy skupiają się na przyjemnościach, a promocje do następnej klasy zdobywają jak najmniejszym kosztem. Szkoła wykorzystuje fakt, że w wieku kilkunastu lat chłopcom potrzebne są dodatkowe zainteresowania, jakiś wspólny cel, wokół którego zbiera się grupa przyjaciół. Jedynym, co może zaproponować carskie gimnazjum, jest koło rusofilskie. Borowicz jest tu przykładem ucznia, który wpada w sidła rusyfikacji przez własną nieświadomość, dezorientację i potrzebę wsparcia się na jakimś autorytecie. Jest to czas, kiedy chłopakowi nie pomaga już matka, która zmarła na gruźlicę, ani też stary ojciec, oddalony od aktualnych zmian w życiu syna. Taki stan rzeczy przełamuje dopiero nowy uczeń w klasie, Bernard Sieger (Zygier). Od jednej lekcji polskiego zaczyna się już dojrzewanie Marcina do świadomości własnego położenia i manipulacji w szkole, a wkrótce do patriotyzmu.

Oznacz znajomych, którym może się przydać

strona:   - 1 -  - 2 -  - 3 - 


  Dowiedz się więcej
1  Walenty i Helena Borowiczowie
2  Metody rusyfikacji na podstawie Syzyfowych prac
3  Syzyfowe prace - streszczenie



Komentarze
artykuł / utwór: Rusyfikacja polskiej młodzieży na podstawie „Syzyfowych prac”


  • witam... chciałbym dowiedzieć się nieco o wszystkich grupach ucznioiwskich o któych jest mowa w powieści, wiem o lidze literató i wolnoprózniakó oraz o stowarzyszeniu patriotów spotykających się by czytać polską literaturę, jakie jeszcze? mozlwie że poprostu nie zapamiętałem tego z ksiazki jesli coś jeszcze było... pomocy:)
    Areczan ()

  • Super jest to opracowanie ale brakuje np.czegos o drodze "dorastania" młodzieży polskiej. A wlasnie tego potrzebuje jesli ktos ma to prosze o kontakt na email:)
    Agnieszka (agara12 {at} wp.pl)

  • Wszystko spoko,ale mojego tematu nigdzie znaleźć nie mogę ... Albo moja nauczycielka od polskiego jest lekko walnięta,albo nikt nie był tak mądry,żeby opracować mój temat :p
    Jusztyś ()

  • Praca nie jest rewelacyjna , jest dosyc krótka , ale ma jakiś sens i zawiera w sobie ważne informacje.Na podstawie tej pracy można stworzc rewelacyjne opracowanie , dlatego też dzięki za pomoc.Przynajmniej będę miała mniej pracy :)
    Asia ()

  • Praca nie jest rewelacyjna , jest dosyc krótka , ale ma jakiś sens i zawiera w sobie ważne informacje.Na podstawie tej pracy można stworzc rewelacyjne opracowanie , dlatego też dzięki za pomoc.Przynajmniej będę miała mniej pracy :)
    Asia ()

  • Łaaaaaaa, genialne opracowanie. Użerałem się z moją pracą domową i bardzo mi pomogłaś. Pozdro dla wszystkich ;)
    Marcin ()

  • super,po prostu super
    zosia (zoska.ed {at} wp.pl)

  • Dzięki tej stronce nie musiałam się męczyć z pracą domową...dziękuję:)
    Katrina ()

  • ta stronka uratował mi życie i dzięki niej napisałem wspaniałą prace domową
    bartek (bartek {at} sz91.wp.pl)

  • Dzieki!!nie wiem ze ci sie pisac chcialo ale dzieki temu mam kolosa za sobą!dzzziiiiiiaaaaaaaaaaaa pozdro:)
    Asia (jachuu4 {at} o2.pl)

  • Genialna praca!!!wlasnie tego szukalem!!!bardzo mi pomoglas i dziekuje ci za to!!!
    Łukasz (kowal-90 {at} o2.pl)

  • no nie wiem
    Anonim ()

  • Właśnie się męczyłam nad zadaniem domowym. Dzięki tej stronce i temu opracowaniu, napisałam porządne wypracowanie =) Dziekuje bardzo za pomoc!
    Agatka =) ()

  • Czesc:) jestem uczennica klasy II gim i tez mi uratował zycie ten tekst :* pozdrawaiam pa;)
    Ania (aaneczka666 {at} op.pl)

  • spoko praca pomogła mi dzięki narx pozdro
    peres ()






Tagi:
Rusyfikacja - Opracowanie Syzyfowych prac Żeromskiego - Syzyfowe prace Stefana Żeromskiego - Stefan Żeromski - Syzyfowe prace - Owczary -