Syzyfowe prace - streszczenie szczegółowe
klp.pl Lektury Analizy i interpretacje Motywy literackie Epoki
Następnego dnia, do klasy wszedł inspektor, który powitał Marcina tak przyjaznym uśmiechem, że wszyscy pięcioklasiści poczuli zazdrość i pożałowali, że nie poszli na przedstawienie. Tego samego dnia Zabielskij poprosił chłopca, aby zaniósł do jego mieszkania zeszyty z ćwiczeniami. W domu inspektor przyjął ucznia niezwykle gościnnie, pokazując mu książki i albumy a także częstując go ciastkami. Żalił się, że uczniowie klasy piątej mu nie ufają i żaden go nie odwiedza. Pod koniec wizyty mały Borowicz był oczarowany mężczyzną, a dobroć nauczyciela rozbudziła w jego sercu wdzięczność. Postanowił wpłynąć na kolegów, żeby również polubili Zabielskija. Widok wytwornego gabinetu zniewalał go i wypełniał dumą i pychą, że oto on stał się przyjacielem osoby na tak wysokim stanowisku. Od tej pory Marcinek był stałym i częstym gościem w domu inspektora.

XII.

Był jeden z ostatnich dni sierpnia, po żniwach. Skrajem szosy maszerował Jędruś Radek, ubrany w uczniowski mundur. Na plecach miał tornister, a w ręku patyk. Mundur chłopca był przerobiony z kapoty ufarbowanej na granatowo. W słońcu błyszczały palmy i litery P.P. (Progimnazjum Pyrzogłowskie). W tornistrze niósł wszystkie podręczniki i kajety, starannie zawinięte w papier. Już drugi dzień Jędrek szedł pieszo spod Pyrzogłów w stronę Klerykowa. Noc przespał w stercie pod lasem, a w południe ujrzał starą karczmę, do której zaszedł, by odpocząć i posilić się. Kupił kilka bułek i kwartę piwa i rozsiadł się w izbie, rozmawiając z gospodynią, niezadowolony z jej dociekliwych pytań. Niechętnie odparł, że wybiera się do Klerykowa, aby dostać się do klasy piątej i skłamał, że nie ma rodziców. Obawiał się, że gdyby kobieta dowiedziała się prawdy o jego pospolitym pochodzeniu, traktowałaby go z wyższością.

Jędrzej Radek urodził się we wsi Pajęczyn Dolny, w rodzinie biednego fornala. Najmłodsze lata spędził w izbie, w której mieszkały trzy rodziny. Gdy miał kilka lat zaczął pilnować najpierw gęsi, a później maciory z prosiętami w dworskim okólniku. Swoje obowiązki wypełniał z przymusem i często zdarzało się, że karbowy obił mu skórę na plecach za niedopilnowanie stada.

Życie Jędrka zmieniło się dzięki Antoniemu Paluszkiewiczowi, nazywanego Kawką. Mężczyzna był nauczycielem paniczów. Jego przezwisko pochodziło od nieustannego kaszlu, który złośliwie naśladowali jego wychowankowie.

Oznacz znajomych, którym może się przydać

strona:   - 1 -  - 2 -  - 3 -  - 4 -  - 5 -  - 6 -  - 7 -  - 8 -  - 9 -  - 10 -  - 11 -  - 12 -  - 13 -  - 14 -  - 15 -  - 16 -  - 17 -  - 18 -  - 19 -  - 20 -  - 21 -  - 22 -  - 23 -  - 24 -  - 25 -  - 26 -  - 27 -  - 28 -  - 29 -  - 30 -  - 31 -  - 32 -  - 33 -  - 34 -  - 35 -  - 36 -  - 37 -  - 38 -  - 39 -  - 40 -  - 41 -  - 42 -  - 43 -  - 44 - 


  Dowiedz się więcej
1  Iłarion Stiepanycz Ozierskij
2  Krytyka literacka o Syzyfowych pracach
3  Marcin Borowicz i Andrzej Radek – charakterystyka porównawcza



Komentarze
artykuł / utwór: Syzyfowe prace - streszczenie szczegółowe


  • dobrze, że ktoś zamieścił tu to streszczenie. naprawdę, czytając książkę mój mózg nie potrafił wyłapywać informacji!! teraz już wszystko rozumiem:) pozdrawiam ps czytanie streszczeń nie zawsze wynika z lenistwa!
    Bourbon (mysia1006 {at} wp.pl)

  • świetne streszczenie bardzo szczegółowe, czego wymaga moja nauczycielka .. pomogło mi bardzo napisać zadanie o marcinku borowiczu ma nadziej na dobrą ocenę ;P
    ww (kelly12 {at} amorki.pl)

  • Jutro mam sprawdzian, i nie mam wypożyczonej książki. Zaufam Wam i przeczytam to wyczerpujące streszczenie, które ponoć jest fantastyczne. Pozdrawiam ;*
    Michalina ()

  • Streszczenie dobre ale ja chyba ks. musze przeczytac bo pisze 3 poprawa pierwsze pytanie bylo jaki kolor ma szkola w klerykowie a 2gie jaki kolor wloosow ma dziewczyna marcinka xdd
    Wacus (asd {at} wp.pl)

  • Extra streszczenie :) bardzo mi pomogla twoja praca ... dzieki niej poprawilem 2 lufy z tej lektory. nasza (kosa) byla zaskoczona moją odpowiedzią.trzeba byc kims zeby zrobic tak zaje***te streszczenie szczegolowe do tak dennej lektory. wielkie PoZDRo .. peace
    Paweł (pawlo129 {at} vp.pl)

  • Czytałam tylko i wyłącznie to steszczenie, a kiedy zostałam odpytana z treści szczegółowo babka pochwaliła mnie, że przeczytałam lekturę więc czytajcie, bo naprawde warto ! I nie ma co zawracać sobie głowy książką ;p
    Sandra (Sarah511 {at} wp.pl)

  • Książka pokazująca prawdziwe wartości, które powinny być na pierwszym miejscu każdego obywatela RP, a i tak 90% piętnastolatków na nią leje... Streszczeń powinno się zakazać, lenie...
    Wojciech (a {at} a.pl)

  • Naprawdę świetne streszczenie. Nie przeczytałam książki (chociaż próbowałam!) i sprawdzian z treści napisałam na 5. Dosłownie.Dzięki wielkie. Wymiatasz.
    Bestmusic (bestmusic1 {at} onet.eu)

  • po prostu zaje... praca. Po przeczytaniu lektury przeczytalem te streszczenie (niestety az w dwie godziny), ale sądze że warto było. Mam nadzieje ze dostane dobra ocene ;) pozdro dla autorki (świetna praca)
    Piotr (pioterek1012 {at} wp.pl)

  • Kayly_XY() - to jest ciekawa ksiazka? PROSZE CIE! to najnudniejsza ksiazka ze wszystkich lektur. nie da sie czytac! dlatego wszedlem na ta strone i chce przeczytac streszczenie ;)
    Michał (florus18 {at} wp.pl)

  • taa, ja utknęłam na 80 str. i nie dam rady więcej czytać!!!! A streszczenie boskie, jak czytam inne to zawsze nasza nauczycielka wymyśla coś na sprawdzianach jakieś szczegóły, ale dzięki temu streszczeniu nareszcie TO JEST TO!!!!!
    Alice27 (alicjach {at} op.pl)

  • to jest po prostu genialne. w ksiażce ugrzazłem na pierwszej kartce ;d.. dzieki temu wiem juz wszystko;p pozdo dla autorki i dla czytelników. a poza tym. czytajcie książki! ;d
    Olek ()

  • to streszczenie jest świetne, w prawdzie przeczytałam ksiązkę ale zrozumiałam ją dopiero po przeczytaniu streszczenia :d dzięki i aby jeszcze wile takich świetnych prac :P
    AleksandrA (jodelka.a {at} gmail.com)

  • Super streszczenie, dzieki niemu wiem o co chodzi w tej lekturze. Normalnie nie wiedzialem w ogole o co w niej chodzi a teraz wiem wszystko. Bardzo mi sie przyda wiedza z tego streszczenia :) Pozdrawiam
    Piotrek (piotrek2306 {at} poczta.onet.pl)

  • Michał to u Was stawiają 6?fajnie macie u nas max to 5 Jutro mam sprawdzian z Syzyfowych prac i mam nadzieję, że nie wkręcacie z tymi streszczeniamiX)
    Paulina (paulinaprokop3 {at} wp.pl)






Tagi: