Metody rusyfikacji na podstawie Syzyfowych prac
klp.pl Lektury Analizy i interpretacje Motywy literackie Epoki
- W pokojach na stancjach odbywały się częste rewizje, przeszukiwano nawet sienniki, podsłuchiwano rozmów uczniów.
- Wprowadzono zakaz posiadania polskich książek na stancjach.
Dyrektor Kriestoobriadnikow i inspektor Zabielskij prowadzili swoistą politykę ugodową w stosunku do gimnazjalistów. Nie prześladowali uczniów, nie wszczynali awantur z rodzicami, wyrozumiale wymierzali kary, a w sporach między chłopcami a nauczycielami Polakami zawsze stawali po stronie ucznia.
- Nigdy nie udzielano zezwoleń na bytność ucznia w teatrze, kiedy wystawiana była sztuka polska.
- Władze szkolne forsowały amatorskie teatry rosyjskie.
- Polacy, którzy byli na rosyjskich sztukach, stawali się ulubieńcami władz szkolnych.
- Uczniowie za namową inspektora organizowali kółka samokształceniowe w celu studiowania literatury rosyjskiej i lepszego pisania ćwiczeń.
- Na spotkaniach kółek uczniowie klas wyższych wygłaszali referaty polityczne. Polacy pisali wypracowania, w których szkalowali Polskę i opisywali dzieje narodu na podstawie książek, dostarczanych im przez kierownika Zabielskiego. Polskę postrzegali jako „dom niewoli, gniazdo rozbestwionej szlachty, mordującej lud ruski”. Niektórzy pisali również odezwy do Polaków i hymny na cześć Rosji.
- Młodzież polska, zniechęcona do rzeczy ojczystych, kultywowała rusofilizm, który uważano za synonim „postępowości, krytycyzmu i tężyzny”.
- Władze szkolne ograniczały dostęp do książek, które mogłyby „myśl uczniów z opłotków nie tylko lojalności, ale czynnego rusofilstwa wyprowadzić na szczere pole samoistnych rozmyślań”.
- Efektem systemu nauczania było to, że uczniowie nie potrafili wyrażać swoich myśli po polsku.
- Nauczyciel historii, Kostriulew, na lekcjach poruszał sprawy bolesne dla Polaków, przynosił rękopiśmienne foliały, które nazywał „dopełnieniem” i wyczytywał z nich różne skandale.

Zapowiedź kolejnych zmian po zakończeniu edukacji przez Marcina Borowicza w gimnazjum:
- Władze rozpoczęły akcję zamykania stancji, prowadzonych przez Polaków. Miały je zastąpić tzw. „Moskiewki”, a później internaty. Chciano w ten sposób zmusić uczniów do mówienia w języku rosyjskim nie tylko w murach szkoły, ale także poza nimi.

Oznacz znajomych, którym może się przydać

strona:   - 1 -  - 2 - 


  Dowiedz się więcej
1  Znaczenie tytułu powieści Syzyfowe prace
2  Motywy literackie w "Syzyfowych pracach"
3  Geneza powieści



Komentarze
artykuł / utwór: Metody rusyfikacji na podstawie Syzyfowych prac







    Tagi: