Szczegółowy plan wydarzeń - klp.pl
Streszczenia i opracowania lektur szkolnych klp klp.pl Lektury Analizy i interpretacje Motywy literackie Epoki
1. Przywiezienie Marcinka Borowicza do szkoły wiejskiej w Owczarach – 4 stycznia [1872 r.]:
  • wyruszenie Marcinka wraz z ojcem i matką saniami z rodzinnych Gawronek,
  • zapoznanie się z nauczycielem Wiechowskim i jego rodziną,
  • targowanie się pani Borowiczowej i pani Marcjanny Wiechowskiej o cenę nauki Marcinka,
  • lament chłopca po odjeździe rodziców i pierwsza samotna noc w Owczarach.


2. Pierwsze miesiące nauki u pana Wiechowskiego:
  • wprowadzanie Marcinka w szkolne zasady przez ucznia, Piotrka Michcika,
  • odczytywanie listy obecności i śmieszne odpowiedzi dzieci, nie znających języka rosyjskiego,
  • zagubienie i konsternacja Marcinka podczas pierwszych lekcji rosyjskiego i odpowiadania innych uczniów przy tablicy,
  • kłopoty Marcina w nauce rosyjskiego i tęsknota za domem rodzinnym.


3. Wizytacja dyrektora Jaczmieniewa w Owczarach:
  • wielkie przygotowania uczniów, budynku szkoły i domu Wiechowskiego,
  • egzaminowanie dzieci przez dyrektora Jaczmieniewa,
  • krytyczne uwagi dyrektora i zagrożenie utratą pracy przez nauczyciela,
  • zaskakujący powrót Jaczmieniewa i przeprosiny za pomyłkę w ocenie pracy Wiechowskiego,
  • relacja pani Wiechowskiej z rozmowy wiejskich bab z dyrektorem – żale z powodu uczenia tylko po rosyjsku,
  • świętowanie w domu nauczyciela.


4. Starania pani Borowiczowej o przyjęcie syna do gimnazjum w Klerykowie:
  • niecierpliwe oczekiwania rodziców i kandydatów na termin egzaminu do szkoły,
  • dokuczliwe uwagi innych chłopców na temat wyglądu Marcinka,
  • rozmowa pani Borowiczowej z Żydem, proponującym korepetycje u samego egzaminatora,
  • zapisanie Marcina Borowicza na dodatkowe lekcje przygotowawcze u profesora Majewskiego,
  • zakwalifikowanie się Marcina i innych uczniów pana Majewskiego na listę klasy wstępnej klerykowskiego gimnazjum,
  • umieszczenie Marcinka na stancji u pani Przepiórkowskiej, dawnej znajomej matki chłopca.


5. Pierwsze kroki Marcina w nowej rzeczywistości szkolnej:
  • kłopoty z opanowaniem materiału po rosyjsku, mimo usilnych starań Marcina i nieustannej nauki w ulubionym miejscu w zaroślach,

  • częste sytuacje ośmieszania na lekcjach uczniów słabszych oraz niskiego pochodzenia takich jak Romcio Gumowicz „Czarny”.


6. Zielone Świątki w domu w Gawronkach:
  • przyjazd matki po małego Borowicza,
  • słuchanie opowieści o kradzieży i cudownym powrocie klaczy Borowiczów.


7. Opuszczenie się Marcina w nauce:
  • śmierć matki Marcina jeszcze tego samego lata,
  • powrót chłopca do klasy i nowe miejsce w ławce obok drugorocznego „Wilczka”,
  • chodzenie na wagary i nieodrabianie lekcji,
  • przypadkowe znalezienie się Marcina w kościele i zaobserwowanie sceny wyrzucenia inspektora gimnazjum przez księdza Wargulskiego,
  • poznawanie różnych typów nauczycieli przez Marcina i całą klasę:
    - historia pana Leima, nauczyciela łaciny,
    - specyficzna osobowość „Kałmuka”, nauczyciela rosyjskiego,
    - niedbałe lekcje polskiego u zastraszonego pana Sztettera,
    - dziwne sposoby rusyfikacji na matematyce prowadzonej przez pana Nogackiego.


8. Przygoda z pistoletem w połowie klasy trzeciej:
  • strzelanie z pistoletu wraz z kolegami ze stancji: Szwarcem i braćmi Daleszowskimi,
  • złapanie chłopców na gorącym uczynku przez policjanta,
  • ukaranie Marcina i Szwarca przez dyrekcję szkoły,
  • zawdzięczanie szczęśliwego zakończenia afery zmarłej pani Borowiczowej i poprawa zachowania Marcina.


9. Zapuszczanie się w odległe wsie podczas wakacyjnych polowań Marcina:
  • zainteresowanie się chłopca łowiectwem,
  • opowieści o sławnym bogatym chłopie Scubiole oraz biedaczynie Lejbie Koniecpolskim,
  • zakończona fiaskiem wyprawa Marcina na głuszce ze znakomitym myśliwym, Szymonem Nogą.


10. Początek klasy piątej i nowa sytuacja w szkole:
  • zmiany personalne i zaostrzenie rusyfikacji w gimnazjum oraz w całym mieście,
  • wprowadzenie systemu donosicielstwa i szpiegowania uczniów nawet na stancjach.


11. Obecność Marcina na przedstawieniu teatru rosyjskiego i początek zaangażowania w kole rusofilskim:
  • klasowy bojkot propozycji dyrekcji na temat przedstawienia przyjezdnego teatru z Rosji,

  • upór Marcina w rozmowie z radcą Somonowiczem i panią Przepiórkowską,
  • zachwyt nauczycieli oraz rosyjskich dam spowodowany obecnością Borowicza na widowni,
  • przychylność i opiekuńczość inspektora Zabielskiego wobec Marcina,
  • zbieranie się koła rusofilskiego u Zabielskiego w domu.


12. Historia Andrzeja Radka:
  • smutne dzieciństwo chłopskiego syna w Pajęczynie Dolnym,
  • „ukaranie” wiejskiego urwisa, Jędrka Radka, przez szlacheckiego korepetytora, Paluszkiewicza „Kawkę”,
  • zafascynowanie chłopca nauką i bezinteresowna opieka nauczyciela nad chłonącym wiedzę i pracowitym Radkiem,
  • wyjazd Jędrka do szkoły w Pyrzogłowach wraz z protektorem i wychowawcą, Paluszkiewiczem,
  • śmierć opiekuna i początki zarabiania korepetycjami przez Andrzeja,
  • udanie się w pieszą drogę do gimnazjum, do Klerykowa, po uzyskaniu przez chłopca patentu,
  • spotkanie chytrego chłopa i wielkodusznego szlachcica na drodze do Klerykowa,
  • otrzymanie przez Radka posady korepetytora Władzia Płoniewicza,
  • znoszenie dokuczliwych uwag na temat pochodzenia, wyglądu i zwyczajów Radka,
  • wszczęcie bójki w klasie,
  • ukaranie chłopca wyrzuceniem ze szkoły przez dyrektora gimnazjum,
  • wstawienie się za Radkiem Marcina Borowicza u protektora Zabielskiego,
  • powrót Andrzeja do grona gimnazjalistów i początek przyjaźni z Marcinem.


13. Podział klasy Borowicza na „literatów” oraz „wolnopróżniaków”:
  • spotkania koła „literatów” u inspektora Zabielskiego,
  • niechlubne metody „nauki” „wolnopróżniaków”,
  • lektura History of civilisation in England Henryka Tomasza Buckle `a w środowisku siódmoklasistów zainteresowanych literaturą i utworzenie się filozofujących podgrup: „materialistów”, „metafizyków”, „idealistów”, „pomidorowców” (ortodoksyjnych katolików).


14. Buntownicza obrona katolicyzmu przez Tomasza Waleckiego „Figę” na lekcji historii:
  • wykład profesora Kostriulewa na temat jezuickich klasztorów żeńskich na terenach dawnej Polski,

  • odezwa „Figi” w sprawie odczytu nauczyciela – niezgoda na zakłamanie historii i szkalowanie Kościoła katolickiego,
  • wezwanie dyrektora gimnazjum na pomoc w rozstrzygnięciu sprawy,
  • ujawnienie prawdy o niekonsultowaniu się Waleckiego z klasą – samotny głos Marcina Borowicza,
  • ukaranie „Figi”, rzucającego nienawistne spojrzenia ku Borowiczowi.


15. Rozpoczynająca patriotyczny ferment recytacja Reduty Ordona przez nowego ucznia, Bernarda Zygiera:
  • pojawienie się w klasie siódmej nowego ucznia z Warszawy,
  • domysły na temat przyczyn wydalenia Zygiera ze szkoły i ostrożność w relacjach z nadzorowanym i wywyższającym się kolegą,
  • rozmowa profesora Sztettera z Zygierem i prośba o recytację jakiegoś polskiego utworu,
  • niezwykle patetyczna i wzruszająca chwila deklamacji Reduty Ordona przez Zygiera,
  • początek świadomości narodowej wśród uczniów.


16. Spotkania zbuntowanych przeciw rusyfikacji gimnazjalistów „na górce”:
  • zorganizowanie osobnego pomieszczenia w Starym Browarze przez Mariana Gontalę,
  • tajne spotkania coraz szerszej grupy gimnazjalistów w celu czytania zakazanych lektur literatury polskiej i światowej,
  • przemiana Marcina Borowicza pod wpływem głównie lektury Mickiewicza i rozmów o historii Polski z Zygierem.


17. Zemsta Marcina na inspektorze Majewskim:
  • napotkanie inspektora Majewskiego, chcącego wyszpiegować kryjówkę patriotów,


strona:   - 1 -  - 2 - 

Polecasz ten artykuł?TAK NIEUdostępnij


  Dowiedz się więcej
1  Syzyfowe prace - streszczenie
2  ciekawostki
3  Anna Stogowska "Biruta" – charakterystyka postaci



Komentarze: Szczegółowy plan wydarzeń

Dodaj komentarz (komentarz może pojawić się w serwisie z opóźnieniem)
Imię:
Komentarz:
 



2010-04-03 18:26:23

Panowie (i Panie) patriotyzm jest pojęciem względnym. Dla jednego nie czytanie klasyki polskiej literatury to a-patriotyzm , a drugiego norma. Przypomnijmy że książki były pisane dla ludzi, dla pokrzepienia wiary a nie dla przymusowego wbijania do głów. Ja osobiście nie przeczytałem książki bo po przeczytaniu kilku stron uznałem że nie ma sensu. Są lektury które są łatwe(w sensie języka którym były pisane i tematy jakie poruszały)i takie jak pan Tadeusz czy Dziady. Mi osobiście spodobały się pojedyncze Lektury np. Mały Książę lub Folwark Zwierzęcy. Polska literatura współczesną nie jest mi obca np. dzieła Pilipiuka i innych pisarzy fantastycznych Streszczenie 1 klasa. Wielkie dzięki! Ps.Tomasz twoje zdanie to twoje zdanie, obrażanie (nawet ludzi których "nie lubimy" ) jest oznaką chamstwa i świata w którym się wychowałeś-patrz: ktoś nie myśli tak jak ja czyli jest głupi i nie powinien się urodzić. Jeśli już chcesz wyrazić swoja frustracje to zrób to z klasą. Kondolencje co do rodziny.


2010-03-23 17:24:26

Według mnie "Tomasz" ma całkowitą rację. Nikt nie rozumie patriotów, nasi rówieśnicy gardzą Polską. Przecież jesteśmy polakami! Powinniśmy znać swoja przeszłość i kulturę, a nie zaniedbywać mowę polską.Dojdzie do tego, że słowa niecenzuralne będą tolerowane, staną się chlebem powszednim.To niedopuszczalne. To nie honorowe.


2010-03-21 17:22:57

eh... te..Tomuś, Wielki Patrioto... a się czepiasz... nie każdemu książka musi się podobać, ja nie mam problemów ze szkołą a wręcz przeciwnie, ale i tak książki nie przeczytałam... po co czytać trudną(w sensie, że ciężko się ja czyta) książkę jeśli i tak się nie będzie wiedziało co kilka wyrazów wcześniej się działo... a hołd ojczyźnie można składać na wiele innych sposobów... i WYLUZUJ, bo w bok Ci pójdzie(i nie tylko) ;p


2010-02-24 18:44:57

DoMiNiKa , ćpchełka i gacuś oraz piotrek (misiu1_11 {at} o2.pl) Wy impertynenckie ignoranckie i głupie szczyle czy wy niewiecie po co są lektury? Chyba nie. Nie rozumiecie że krzywdzicie Polskę i siebie Syzyfowe prace to opowiadanie o ludziach którzy żyli pod zaborami jakie okrucieństwa tam padały nie wyobrażacie sobie wiem coś o tym Moja rodzina wyemigrowała z Francji uciekła przed rewolucją a potem stawiała opór Rosjanom i Prusakom Rosjanie wywieź li ich na Syberię a Prusacy zastrzelili. Ta książka jest o dojrzewaniu do patriotyzmu i moralności i odpowiedzialności. A co ja widzę a co ty piszą NUDNA DUŻE KARTKI MAŁE OCZKA NIEMA CZASU ale na komputerze grać można a i na papierosa czas się znajdzie co za arogancja zero tolerancji dla wrogów ojczyzny. Wstydźcie się i żałujcie wy nie wiecie co to patriotyzm miłość i odpowiedzialność. A tak na marginesie mam TYLKO 15 l.Co za młodzież to jest chore


2010-01-04 22:27:47

lepszego planu nie moglem znalesc wszystko jest nie czytalem bo jak to wiadomo nie bylo czasu ;>!! mam nadzieje ze pomoze przed jutrzejszym pr kl z tego xO




Streszczenia książek
Tagi:
Marcin Borowicz - Andrzej Radek - Kleryków - Owczary - Rusyfikacja - Bernard Singer - Państwo Borowiczowie - Ferdynand Wiechowski - Anna Stogowska - Opracowanie Syzyfowych prac Żeromskiego - Stefan Żeromski - Syzyfowe prace -